Salgs- og leveringsbetingelser..

Gældende pr. 11. juni 2014 for varer fra og tjenesteydelser udført af A/S Mortalin (”Mortalin”), cvr.nr. 24385914, Bråbyvej 76, 4690 Haslev, tlf.nr. 88 42 00 00, e-mail info@mortalin.dk

 

1. ANVENDELSE OG GYLDIGHED
1.1. Enhver leverance af varer fra og enhver udførelse af tjenesteydelser af Mortalin sker i henhold til nedenstående salgs- og leveringsbetingelser, medmindre disse er fraveget ved udtrykkelig skriftlig aftale...

 

2. BESTILLING AF VARE PÅ WEBSHOP
2.1. I Mortalins WebShop kan Kunden bestille produkter, og serviceydelser og har Kunden problemer med bestillingen, kan Kunden kontakte Mortalin via info@mortalin.dk eller ringe på tlf. 88 42 00 00.

2.2. Bestilling / køb trin-for-trin

  • Kunden finder den eller de varer Kunden ønsker og klikker på "Læg i kurv"
  • Varen lægges i indkøbskurv - klik på "Vis indkøbskurv"
  • Ønsker Kunden at fjerne varen igen, skal Kunden klikke på "Fjern fra kurv"
  • Ønsker Kunden flere varer, skal Kunden klikke på "Shop videre" og proceduren gentages
  • Ønsker Kunden ikke flere varer, skal Kunden klikke på "Fortsæt"
  • Kunden skal herefter indtaste personlige oplysninger - alle * markeret felter skal udfyldes - klik på "Fortsæt"
  • Kunden skal tjekke, at alle oplysninger er korrekte og klikke på "Fortsæt"
  • Kunden skal acceptere handelsbetingelserne og klikke på "Bekræft"
  • Kunden skal trykke på "Fortsæt" og Kunden bliver ført til en sikker betalingsside
  • Kunden skal vælge betalingskort og udfylde kortnr., udløbsdato og kontrolciffer. Kunden skal herefter klikke på "Accepter betaling"
  • Betaling gennemføres og Kunden kan klikke på "Afslut og vende tilbage til netbutikken" for at udskrive sin kvittering.

2.3. Når Kunden har gennemført betalingstransaktionen er købet registreret, og Kunden kan printe en ordrebekræftelse på sin bestilling. Kunden vil inden for kort tid også modtage en ordrebekræftelse pr. e-mail.

2.4. Alle priser er inkl. moms, og for loginkunder (erhvervsdrivende) vises alle priser ekskl. moms.

2.5. Mortalin tager forbehold for prisændringer, tastefejl og udsolgte varer.


3. BETALING

3.1. Kunden kan i WebShoppen betale med følgende betalingskort:

  • Dankort/Visa Dankort
  • E-dankort
  • MasterCard
  • Visa Elektron
  • JCB

3.2. Der er ingen gebyr i forbindelse med anvendelse af betalingskort.

3.3. De data, Kunden oplyser i forbindelse med et online køb betalt med betalingskort, er krypteret (SSL - Secure Socket Layer). Det betyder, at hverken Mortalin eller andre uvedkommende kan aflæse Kundens kortnummer eller andre informationer under transaktionen med PBS.

3.4. Beløbet hæves først på Kundens konto, når varerne sendes fra Mortalin, og der kan ikke hæves større beløb end det, Kunden har godkendt ved bestilling.


4. LEVERING

4.1. Mortalin leverer fortrinsvis i Danmark. Levering til udlandet kræver særskilt aftale, forud for bestilling.

4.2. Normal leveringstid er 1-5 hverdage.

4.3. Alle bestillinger i Danmark sendes med Post Danmark.

4.4. Mortalin flexleverer ikke uden, at der er givet besked fra Kunden, dvs. Mortalin leverer ikke på adressen uden, at modtager er hjemme. Er der angivet på ordren, at varerne f.eks. må stilles i garagen, så stiller Mortalin varen uden at modtage kvittering. Er der ikke angivet, at varen må stilles uden kvittering, så lægges der en kvittering, som anvendes til afhentning af varer på nærmeste posthus.

4.5. Der skal ikke handles for noget minimumsbeløb, men alle køb (undtagen Mortalin Insektnet og Pollennet) over kr. 1.250,00 inkl. moms leveres fragtfrit. Køb under kr. 1.250,00 inkl. moms tillægges leveringsomkostning på kr. 82,50.

4.6. Ved bestilling af varer til Grønland og Færøerne faktureres der altid til de aktuelle posttakster også ved køb over kr. 1.250,00 inkl. moms.


5. REKLAMATION OG FORTRYDELSESRET

5.1. Alle varer håndpakkes på Mortalins lager, og i den proces kontrolleres varerne også for fejl og mangler.

5.2. Da originalemballagen i nogle tilfælde udgør en væsentlig del af varens værdi, kan det betyde, at varen ikke anses for returneret i væsentlig samme stand og mængde, hvis emballagen ikke følger med. Kunden skal derfor altid huske at gemme emballagen til Kunden er sikker på, at ville beholde varen.

5.3. Kunden er forpligtiget til at undersøge varen uden unødigt ophold efter modtagelsen af varen.

5.4. Købelovens mangelsregler kan finde anvendelse.

5.5. Reklamation

5.5.1. Modtager Kunden mod forventning et produkt, som ikke er i orden, skal Kunden kontakte Mortalin på 88 42 00 00 (telefontid alle ugens dage fra 08.00-20.00) eller sende en e-mail til info@mortalin.dk.

5.5.2. Kunden skal betale portoen/fragten i forbindelse med returneringen. Hvis reklamationen er berettiget og rettidig, så refunderer Mortalin naturligvis den fragt/porto, som Kunden har betalt.

5.5.3. Alle reklamationer skal ske inden for rimelig tid efter, at manglen er opdaget.Særligt for erhvervsdrivende gælder, at Kunden straks skal reklamere, når en mangel er opdaget eller burde være opdaget, ellers mister Kunden sin ret til at fremsætte krav i anledningen heraf.

5.5.4 Returvarer bedes sendt til:

A/S Mortalin
Bråbyvej 76
4690 Haslev

Bemærk – Mortalin modtager ikke varer sendt pr. efterkrav.

5.5.5. Når Kunden reklamerer over sit køb tilbagebetales købesummen, og dette gøres ved overførelse til Kundes bank konto, når Mortalin har fået varen retur og kontrolleret, at den lever op til reglerne for reklamation. Det er derfor vigtigt, at Mortalin får oplyst kundens registreringsnummer og kontonummer. Er betalingen foretaget med betalingskort, tilbageføres købesummen direkte til betalingskortet.

5.5.6. Det er ikke et krav, men ekspeditionen fremmes, hvis fyldestgørende informationer følger pakken - eksempelvis kopi af ordrebekræftelse, registreringsnummer og kontonummer for bankkonto, hvortil refusion kan foregå, kopi af forudgående korrespondance mv.

5.6 Særlige bestemmelse om fortrydelsesret kun for forbrugere (en forbruger er en privatperson, som køber varer og bruger dem til egne formål)

5.6.1. Kunden har ret til at træde tilbage fra handler i Mortalins WebShop uden begrundelse inden for 14 dage. Fortrydelsesretten er overholdt, hvis Kunden sender meddelelse om udøvelse af fortrydelsesretten, inden fortrydelsesfristen er udløbet. Fortrydelsesretten omfatter dog ikke Mortalins Insektnet og Pollennet, da de er specialfremstillede efter Kundens specifikationer.

5.6.2. Fortrydelsesretten løber fra den dag, Kunden modtager sin vare. Fortrydelsesretten kan kun udnyttes, hvis varen tilbageleveres i væsentligt samme stand og mængde. Kunden er ansvarlig for en evt. forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering af varen, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på.

5.6.3. Ved fortrydelse refunderer Mortalin alle betalinger modtaget fra Kunden, herunder leveringsomkostninger (dog ikke ekstra omkostninger som følge af Kundens eget valg af en anden leveringsform end den billigste form for standardlevering, som Mortalin tilbyder), uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor Mortalin modtog meddelelse om Kundes beslutning om at fortryde denne aftale. Mortalin gennemfører sådan tilbagebetaling med samme betalingsmiddel, som Kunden benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre Kunden udtrykkeligt har indvilget i noget andet. Under alle omstændigheder pålægges Kunden ingen former for gebyr som følge af tilbagebetalingen. Mortalin kan tilbageholde tilbagebetalingen, indtil Mortalin har modtaget varerne retur, eller Kunden har fremlagt dokumentation for, at have returneret varerne, alt efter hvad der er tidligst.

5.6.4 For at udøve fortrydelsesretten skal Kunden meddele Mortalin, at Kunden ønsker at fortryde aftalen i en utvetydig erklæring. Kunden kan benytte den i bilag 1 Standardfortrydelsesformular, som skal fremsendes til:

A/S Mortalin
Bråbyvej 76
4690 Haslev

Eller på e-mail til:

info@mortalin.dk

5.6.5. Kunden skal afholde de direkte udgifter i forbindelse med tilbagelevering af varerene. Bemærk – Mortalin modtager ikke varer sendt pr. efterkrav.

5.6.6. Kunden skal returnere varerne uden unødig forsinkelse og senest 14 dage fra den dato, hvor Kunden har afgivet meddelelse om udøvelsen af aftalens fortrydelsesret. Fristen er overholdt, hvis Kunden returnerer varerne inden udløbet af de 14 dage.


6. SÆRLIGT VEDR. BESTILLING AF ONLINE KURSER

6.1. Kort tid efter bestilling af onlinekursus i Mortalins WebShop modtager Kunden en ordrekvittering samt en aktiveringsmail med midlertidig brugernavn og adgangskode, som skal aktiveres, og herefter indtastes Kundens personlige data, hvorefter online kurset kan påbegyndes.

 

7. SÆRLIGT VEDR. BESTILLING AF MYREAFTALE

7.1. Aftale om behandling af myrer gælder for et kalenderår, og behandlingen foretages én gang årligt i foråret. Hvis der efterfølgende er behov for supplerende behandling, foretages dette uden beregning.

7.2. Årskontraktsummen dækker for behandling af myrer for en periode på et kalenderår. Årskontraktssummen fastsættes på basis af lønindekset for den private sektor for 4. kvartal år, som betales årligt forud efter faktura fra Mortalin. Miljøtillæg på 1/2 % af fakturasummen opkræves ved fakturering, minimum kr. 43,75 inkl. moms. Prisreguleringen finder sted hvert år pr. 1. april, efter seneste offentliggjorte lønindeks for den private sektor. Første gang vil være aftalens 2. år. 

7.3. Særlige bestemmelser kun for forbrugere (en forbruger er en privatperson som køber varer og bruger dem til egne formål)

7.3.1. Bestiller Kunden behandling af myrer, løber aftalen indtil den skriftligt opsiges med 1 måneds varsel til udgangen af en måned. Opsigelsen kan tidligst ske til 6 måneder efter aftalens indgåelse.

7.3.2. Opsigelse skal sendes til info@mortalin.dk

7.3.3. Ophører aftalen inden, at Mortalin har påbegyndt årets behandling tilbagebetales hele årskontraktssummen. Ophører aftalen efter, at Mortalin har påbegyndt årets behandling, hæfter Kunden for den fulde årskontraktsum jf. Lov om forbrugeraftaler § 29, stk. 2.

7.4. Særlige bestemmelser for erhvervsdrivende

7.4.1. Bestiller Kunden behandling af myrer er aftalen uopsigelig for den periode, som Kunden har bestilt, at aftalen skal gælde for. Aftalen fortsætter herefter, indtil den opsiges. Opsigelsen skal ske med 1 måneds varsel til en 31. december.

7.4.2. Opsigelse skal sendes til info@mortalin.dk

7.4.3. Opsiges aftalen i utide og efter, at årets behandling er påbegyndt, hæfter Kunden for det fulde beløb for behandlingsåret samt for 20 % af årssummen for den resterende periode af aftaleperioden. Opsiges aftalen i utide og inden, at årets behandling er påbegyndt, forbeholder Mortalin sig ret til af få godtgjort eventuel difference/tab, der opstår som følge af dette. Dette engangsbeløb vil andrage 20 % af årssummen for den resterende periode af aftaleperioden. Undtaget herfor er virksomheder der lukker eller ejendomme der sælges.

 

8. PRODUKTANSVAR

8.1. For produktansvar gælder de til enhver tid gældende regler efter dansk ret. Mortalin er dog aldrig ansvarlig for driftstab, tabt arbejdsfortjeneste og andre indirekte tab.

8.2. Særligt for erhvervsdrivende er Mortalin ikke ansvarlig for skade på fast ejendom eller løsøre, mens ydelsen er i Kundens besiddelse. Mortalin er ikke ansvarlig for skade på produkter, der er fremstillet af Kunden, eller på produkter, hvori disse indgår.

8.3. Mortalins produktansvar er begrænset til kr. 2.000.000,00, jf. i øvrigt pkt. 9.4. nedenfor. I den udstrækning Mortalin måtte blive pålagt produktansvar over for tredjemand, er Kunden forpligtet til at holde Mortalin skadesløs i samme omfang, som Mortalins ansvar er begrænset af de i nærværende pkt. 9 anførte bestemmelser.


9. ANSVARSBEGRÆNSNING

9.1. Mortalins ansvar for mangler er begrænset til omlevering eller afhjælpning efter Mortalins valg. Hvis en væsentlig mangel ikke er afhjulpet inden for rimelig tid efter Kundes reklamation, kan Kunden hæve købet, og Mortalins erstatningsansvar er i dette tilfælde maksimeret til DKK 2.000.000. Det samme gælder Mortalins erstatningsansvar som følge af mangelfuld rådgivning.

9.2. Særligt følsomme bygningsdele, maskiner, instrumenter og unika kan lide skade ved anvendelse af Mortalins produkter eller ved udførelse af Mortalins serviceydelser. Kunden er forpligtet til at orientere Mortalin herom, såfremt der måtte være særlige følsomme bygningsdele, maskiner mv., jf. ovenfor.  Kunden kan holde sig orienteret om konkrete produkter på Mortalins hjemmeside, www.mortalin.dk, og kan efter anmodning få udleveret produkt- /datablade vedrørende produkter, der anvendes af Mortalin. Kunden har accepteret denne risiko, og Mortalin kan således ikke gøres ansvarlig for skader på disse genstande.

9.3. Overskrides leveringstiden eller tidspunktet for en tjenesteydelses udførelse væsentligt, har Kunden mulighed for at vælge enten at kræve aftalen gennemført til en ny leverings- eller udførelsesdato eller at hæve købet, idet Mortalins erstatningsansvar i begge tilfælde er maksimeret til kr. 2.000.000,00.

9.4. Mortalins samlede erstatnings-, rådgiver- og produktansvar, jf. i øvrigt pkt. 8, pkt. 9.1 og pkt. 9.3 samt ethvert ansvar for meromkostninger, driftstab, tabt arbejdsfortjeneste eller andet indirekte tab, kan samlet maksimalt udgøre kr. 2.000.000,00, dog undtaget erstatningsansvar som følge af ufravigelig lovgivning.


10. FORSIKRINGSDÆKNING

10.1. For det tilfælde at Kunden lider et tab, der måtte være omfattet af Mortalins til enhver tid gældende forsikring, er Kunden berettiget til at indtræde i Mortalins rettigheder og forpligtelser over for forsikringsselskabet angående det pågældende tab, med henblik på opnåelse af forsikringsdækning, herunder forsikringsdækning, der overstiger det i pkt. 8 og 9 anførte. Kunden er til enhver tid berettiget til at modtage en kopi af gældende forsikringscertifikat.

10.2. Anmeldelsen af skaden/tabet skal ske ved henvendelse til Mortalin straks efter konstatering. Mortalin foretager skadesanmeldelsen med meddelelse om, at Kunden er indtrådt i Mortalins rettigheder og forpligtelser.

 

11. FORCE MAJEURE, FORSINKELSE FRA UNDERLEVERANDØRER OG VEJRLIG

11.1. Ingen af parterne er berettiget til erstatning i tilfælde af manglende opfyldelse, såfremt dette skyldes force majeure, forsinkelser fra underleverandører eller vejrlig.


12. LOVVALG OG VÆRNETING

12.1. Enhver uenighed eller tvist mellem parterne herunder om forståelsen og rækkevidden af disse salgs- og leveringsbetingelser afgøres ved retten i Næstved under anvendelse af dansk ret.


Bilag 1:

 

STANDARDVEJLEDNING OM FORTRYDELSESRET VED AFTALER INDGÅET MED FORBRUGERE

Fortrydelsesfristen

Fortrydelsesfristen er 14 dage.

Fristen regnes som udgangspunkt fra den dag, Kunden har modtaget varen.

Kunden har efter Forbrugeraftaleloven krav på at få en række oplysninger, bl.a. om fortrydelsesretten og om den bestilte tjenesteydelse. Fortrydelsesfristen løber ikke, før Kunden har modtaget disse oplysninger på skrift (f.eks. på papir eller e-mail).

Hvis Kunden f.eks. afgiver sin bestilling mandag den 1. og også har fået de nævnte oplysninger, har Kunden frist til og med mandag den 15. Har Kunden først fået oplysningerne senere, f.eks. onsdag den 3., har Kunden frist til og med onsdag den 17.

Hvis fristen udløber på en helligdag, lørdag, grundlovsdag, juleaftensdag eller nytårsaftensdag, kan Kunden vente til den følgende hverdag.


Hvordan fortryder kunden?

Inden udløbet af fortrydelsesfristen skal Kunden underrette Mortalin om, at Kunden har fortrudt aftalen. Hvis Kunden vil give denne underretning skriftligt – f.eks. pr. brev eller e-mail – skal Kunden blot sende underretningen inden fristens udløb. Hvis Kunden vil sikre sig bevis for, at Kunden har fortrudt rettidigt, kan Kunden f.eks. sende brevet anbefalet og opbevare postkvitteringen.

Underretning om, at Kunden har fortrudt aftalen, skal gives til:


A/S Mortalin

Bråbyvej 76

4690 Haslev

Eller på e-mail til: info@mortalin.dk.



STANDARDFORTRYDELSESFORMULAR VED AFTALER INDGÅET MED FORBRUGERE

Denne formular udfyldes og returneres kun, hvis fortrydelsesretten gøres gældende.

- Til A/S Mortalin, Bråbyvej 76, 4690 Haslev, e-mail: info@mortalin.dk

 - Jeg/vi (*) meddeler herved, at jeg/vi (*) ønsker at gøre fortrydelsesretten gældende i forbindelse med min/vores (*) købsaftale om følgende varer (*)/levering af følgende tjenesteydelser (*)

- Bestilt den (*)/modtaget den (*)

- Kundens navn (Kundernes navne)

- Kundens adresse (Kundernes adresse)

- Kundens underskrift (Kundernes underskrifter) (kun hvis formularens indhold meddeles på papir)

- Dato

- Kopi af ordrebekræftelse, registreringsnummer og kontonummer for bankkonto bedes så vidt muligt vedlagt.

(*) Det ikke relevante udstreges